Made in Maastricht

 English version below


Einde vestingstad

De 19de eeuw was opnieuw een sleutelperiode in de geschiedenis van Maastricht. Het ‘Bolwerk der Nederlanden’ zoals de vestingstad genoemd werd, verloor haar functie ten koste van de toekomst: de industrialisatie. De almaar groeiende stad zat vast in haar eigen historische keurslijf van vestingwerken. In 1867 werd daarom de vestingstatus officieel opgeheven.

Begin industriële revolutie
Dan zit de industriële pionier van Maastricht al in de herfst van zijn leven. In 1827 richtte Petrus Regout de eerste glasslijperij van Nederland op en 9 jaar later begint hij met het vervaardigen van aardewerk. De Maastrichtse aardewerkproductie werd nu voor het eerst op industriële schaal bedreven. Maastricht werd mede door hem ook de eerste geïndustrialiseerde stad van Nederland!

 

 

 

 



In de geschiedenis van de stad is aardewerkproductie een constante bedrijvigheid. Van de pottenbakkersovens uit de 7de eeuw op het Céramique-terrein tot de introductie van een nieuw aardewerkproduct in de 17de eeuw: de kleipijp. Uit bronnen kan afgeleid worden dat toen in Wyck drie pijpenmakers actief zijn geweest: een zekere Louis, Philip Lovini en Jan Peters. In dezelfde periode wordt ook een pijpenmaker Carolus Regout genoemd, een voorvader van Petrus Regout.



Centre Céramique deelt in deze lange historie, van het beheren tot de objecten tot de naam: het gebouw en de wijk zijn vernoemd naar de voormalige aardewerkfabriek die hier gevestigd was: de Société Céramique.

Export
De producten vervaardigd in Maastricht zijn de hele wereld overgegaan tot aan Japan toe. In 1859 zond Petrus Regout drie schepen naar het eilandje Deshima bij Japan in de hoop om het land van de rijzende zon met zijn producten te kunnen veroveren.

Hernieuwd contact
Sinds 2015 zijn er contacten tussen Centre Céramique en Japan om het gedeelde verleden weer boven de grond te halen. Letterlijk, want tijdens de restauratiewerken van het voormalige eilandje Deshima in Nagasaki werden vele scherven gevonden met de stempel ‘Petrus Regout – Maastricht’. Echte Mosa Fabrica dus.

Omgekeerd werd ook de keramiekproductie beïnvloed door het Japonisme zoals het door de Société Céramique geproduceerde aardewerk ‘Nippon’. Het decor toont twee iconische, Japanse voorstellingen: een geisha en een kraanvogel. Twee voorstellingen die ook frequent voorkomen op de Japanse prenten in onze collectie.


           


  English version 

Made in Maastricht

End of fortifications
The 19th century was another key period in the history of Maastricht. The 'Bastion of the Netherlands', as the fortified city was called, was dismantled due to the industrialization of the city in 1867. The ever-growing city was stuck in its own historical straitjacket of fortifications.

Beginning of industrialisation
In 1827, Petrus Regout founded the first glass factory of The Netherlands and nine years later his pottery factory followed. The Maastricht pottery production operated on an industrial scale for the first time. Petrus Regout was one of the founding fathers of the first industrialized city in the Netherlands! 

 

 

 

  



Pottery production is a recurring activity in the history of Maastricht. Like the 7th century pottery kilns found at the Céramique terrain and the development of the claypipe production in the 17th century. One important pipe maker was Carolus Regout, an ancestor of Petrus Regout.
Centre Céramique houses these ceramic objects and even its name refers to this history. It is located on the same location as the former Société Céramique, a pottery producing factory.



Export

Maastricht manufactured pottery was exported extensively around the world. In 1859, Petrus Regout sent three ships to the island of Deshima in Japan, in an effort to conquer the land of the rising sun with its products.

Renewed contacts
Since 2015, there have been contacts between Centre Céramique and Japan to literally dig up the shared past between the former trading countries. Literally, because during the restoration of the former island of Deshima (Nagasaki), many pottery fragments with the stamp 'Petrus Regout – Maastricht’ were found. A fine example of Made in Maastricht or “Mosa Fabrica”.

Ceramic production in Maastricht was also influenced by the Japonism movement. The décor ‘Nippon’, produced by Société Céramique, clearly visualises the influences. The decor contains two Japanese icons: a geisha and a crane. These scenes are very common on the Japanese Prints, also a collection stored at Centre Céramique.


         

 

 

Ga snel naar:

 

Ceramiques Made in Maastricht